Eindelijk het hardlopen weer oppakken? Pas op voor blessures!

Eindelijk het hardlopen weer oppakken? Pas op voor blessures!

Het is mooi weer en we willen graag wat doen, maar helaas kunnen we maar beperkt naar buiten. Daarom worden steeds vaker de oude schoenen uit de schuur gepakt en beginnen we massaal met hardlopen. Een goed idee, maar kijk wel uit, want juist dit kan veel blessures opleveren. Tekst: Daniel Haverkamp

Voorkom hardloopblessures, bouw rustig op

Goed schoeisel is erg belangrijk bij het voorkomen van blessures. Helaas hebben oude schoenen vaak hun demping en oorspronkelijke eigenschappen verloren, waardoor zij niet meer optimaal functioneren. Daarnaast is een rustige opbouw van het hardlopen ook van belang, zoals beginnen met intervalprogramma’s. Zaken als warming-up en cooling-down worden vaak overgeslagen, terwijl ze juist zo belangrijk zijn bij het voorkomen van problemen. Voor hardlopen is een goede spierbalans nodig, dus naast het oppakken van het hardlopen is het verstandig om ook een core-stability trainingsprogramma op te starten.

Veelvoorkomende letsels bij hardlopen

Bij hardlopen kunnen acute letsels ontstaan, zoals het verzwikken van de enkel door een misstap of pees- en spierscheuren. Nog vaker ontstaan chronische letsels door verkeerde belasting of verkeerde opbouw:

  • Fascitis plantaris, ook wel hielspoor genoemd, is een veelvoorkomende klacht onder hardlopers. Hierbij raakt de peesplaat aan de voetzool bij de aanhechting van het hielbeen geïrriteerd. Hielspoor begint met pijn tijdens het rennen, maar kan overgaan in een variant waarbij iedere stap pijn doet. De oorzaak van deze aandoening is vaak het te snel opvoeren van afstand en snelheid en verkeerde afwikkeling van de voet. Ongeschikt schoeisel kan ook een belangrijke rol spelen. 
  • Achillespeesklachten komen ook vaak voor bij opstartende hardlopers. De achillespees is een dikke pees die de kracht van de sterke kuitspieren overbrengt naar afzetkracht. De achillespees is vatbaar voor overbelasting. Goed rekken en een goede warming-up dragen zeker bij aan het voorkomen van deze problemen.
  • Shin splint of MTSS (medial tibial stress syndrome) is een overbelasting van het botvlies aan de voorzijde van het scheenbeen. Dit is de oorzaak van pijn aan de voorzijde van het scheenbeen, 5 tot 10 centimeter boven de enkel. Naast onvoldoende warming-up en overbelasting kunnen ook andere oorzaken meespelen, zoals verkorte spieren en standsafwijkingen van de voet en onderbeen. Specifiek heuveltraining geeft een grotere kans op het ontstaan van shin splint
  • We zien ook regelmatig hardlopers met knieklachten. Klachten achter de knieschijf kunnen optreden als de bovenbeenspieren nog niet voldoende getraind zijn of bijvoorbeeld bij X-knieën of een verkeerd looppatroon. Het meest voorkomende probleem in het kniegebied is pijn aan de buitenzijde van de knie, dit wordt ook wel ‘runners knee’ genoemd. Deze klacht ontstaat doordat het peesblad aan de buitenzijde van de knie bij buigen over het bot (femurcondyl) schuurt en hier geïrriteerd raakt. De officiële benaming voor deze aandoening is tractus iliotibialis-frictiesyndroom.
  • Klachten rondom de heup komen gelukkig wat minder vaak voor bij hardlopen. De enige aandoening die vaker optreedt is een slijmbeursontsteking aan de voorzijde van de heup. Ook hier is gebrek aan warming-up en een niet goed gedoseerde opbouw vaak de oorzaak.

Wat te doen bij klachten?

Alle bovengenoemde klachten zijn met goede adviezen en begeleiding vaak prima te behandelen, waardoor maar zeer zelden een operatie noodzakelijk is. Wel kunnen injecties soms bijdragen aan herstel, maar de essentie is gerichte oefentherapie en gedoseerde sporthervatting met goede instructies. Na het stellen van de juiste diagnose door je huisarts of orthopedisch chirurg, kun je hiervoor meestal terecht bij een (sport)fysiotherapeut.

Heb jij een van bovenstaande klachten en wil je meer weten hierover? Plan dan gerust een consult bij een van onze orthopedisch chirurgen, wij helpen je graag verder!

Neem contact op
Bel 088 778 52 05 Plan een intake